Podľa zverejnených informácií sa vo svete recruitmentu hýbe vyše 400 miliárd dolárov. Aj to je dôvod prečo sa podnikanie v recruitmente stalo v posledných rokoch veľkým trendom a vstupujú doň aj takí silní hráči ako Facebook a Google.
Na západe, v Spojených štátoch amerických sú obaja títo giganti súčasťou trhu práce už nejaký ten rok. Časom zlepšujú svoje služby, prinášajú nové platformy a je len otázkou času, kedy ich budeme využívať denne aj my.
Čo môže znamenať vstup Facebooku a Google do sveta recruitmentu? Podľa odborníkov je to dobrá správa a jednoznačne môžeme očakávať, že to pohne trhom práce a recruitmentom. Niet sa čo čudovať, toľko dát, také veľké databázy a počty zamestnancov aké majú tieto spoločnosti im dokážu vytvoriť obrov-
ské miesto vo svete recruitmentu, a preto, ak má niekto zmeniť fungovanie recruitmentu u nás, budú to oni.
Málokto u nás vie, že obe spoločnosti pripravujú nástroje pre recruitment. Facebook zverejnil správu, že sa chystá do recruitment biznisu už pred takmer rokom a pol. Pripravuje platformu Facebook Jobs. Dizajnom aj funkčnosťou sa má podobať sieti LinkedIn. Má mať podobné funkcie správ, úvodnej strany a priestoru pre zverejnenie pracovných ponúk. Google zase pripravuje Google cloud job. Ten bude prepojený na web stránky, portály aj sociálne siete, jednoducho všade kde sa nachádzajú a zverejňujú pracovné ponuky. Tento modul by mal hlavne pomáhať kandidátovi zacieliť na webe pracovné ponuky, ktoré hľadá a sú preňho relevantné. Tu to ale nekončí, Google propravuje aj Google Hire – modul pre spoločnosti. Google for jobs bude teda slúžiť viac kandidátom, a to na lepšie vyhľadávanie relevantných ponúk na celom webe a Google hire bude aplikáciou a tracking systémom najmä pre menšie a stredne veľké spoločnosti.
Čo novinky prinesú? Jednoznačne sa zmení spôsob akým komunikujeme so svojim talent poolom a tiež zdroje kandidátov, ktoré využívame.
Keď porovnáme Facebook a sieť LinkedIn, ktorému bude konkurovať. Momentálne má LinkedIn odhadom 100 miliónov užívateľov pričom Facebook asi 2 miliardy. To, aký veľký má Facebook dosah, taký veľký bude aj jeho zásah do sveta recruitmentu. Je známe, že obsah na LinkedIn sa zameriava hlavne na určité typy pozícií a hlavne na stredné až vyššie manažérske pracovné pozície. Historicky sa nižším pozíciám veľmi nevenoval. Facebook to vie, a práve tam plánuje zacieliť svoju funkcionalitu. Na LinkedIn chodia ľudia, ktorí si plánujú vytvoriť, doplniť profil za účelom hľadania práce, čiže buď zvedaví po zaujímavejších príležitostiach alebo už aktívne hľadajú. Facebook funguje inak. Tam trávime svoj voľný čas, čo umožňuje integráciu aj s pasívnymi kandidátmi na ich platforme – stránke, kde sú kedykoľvek počas dňa a ponuky majú dosah na ich pozornosť aj keď si práve prácu nehľadajú a len si pozerajú, čo je nové. Navyše Facebook plánuje poskytovať službu zverejňovania pracovných pozícií zadarmo. Na sieti LinkedIn sa za každé zverejnenie pozície platí. Vstup Facebooku do biznisu a poskytovanie podobnej služby s väčším dosahom zadarmo, by mohlo výrazne zasiahnuť do cenotvorby LinkedIn a skomplikovať mu tak situáciu. Na druhej strane z pohľadu spoločností má LinkedIn stále navrch. Dôvodom je, že veľa profilov na Facebooku je súkromných, ľudia tam zverejňujú obsah, ktorý by zamestnávateľ vidieť možno nemal a určite nesúvisí s prácou. Ak sa táto sociálna sieť stane súčasťou profesionálneho života ľudí, už to nebude voľnočasová sieť. Ľudia budú pri zdieľaní obsahu opatrnejší a obmedzenejší tým, že ho vidia aj recruiteri či potencionálny zamestnávateľ. Predpokladáme však, že Facebook sa pripravuje na všetko spojené s týmito nevýhodami.
Zatiaľ ešte len odhadujeme kedy budeme môcť oba tieto prostriedky na vyhľadávanie kandidátov využívať a na koľko budú efektívne.
Google plánuje spojiť všetky pracovné ponuky, ktoré sa na webe nachádzajú tak, aby sme ich v jednej chvíli našli všetky spolu na jednej platforme a Facebook zase prichádza produktom priamo konkurenčným LinkedIn sieti.
My v odbore, profesionáli, analytici aj kandidáti, všetci sme zvedaví aký veľký zásah do sveta recruitmentu pre nás títo dvaja giganti pripravili a aké zmeny nás čakajú.