Brand ako značka, bol v minulosti vždy spájaný s firmou alebo produktom. Brand je v podstate pocit, ktorý sa Vám vybaví, keď si na značku spomeniete a značka, tá má priamo schopnosť naviazať určitý emočný vzťah so spotrebiteľom a komunikovať kompetencie produktu.
Aký je rozdiel medzi osobným brandom a dobrým menom?
Dobré meno vzniká samovoľne, keď iní ľudia sami od seba pochvaľne hovoria o vás a vašej práci. Dobré meno mali v minulosti aj tesári, kováči či kňazi. Osobný brand je oproti tomu moderný marketingový pojem. Je to stratégia, ktorej cieľom je ovplyvniť to, čo si o vás a vašej práci myslia iní. Jej účelom je autenticky komunikovať vašu profesionalitu a zvýrazniť vaše skutočné, osobné a odborné prednosti.
Účel teda poznáme, ale čo vám môže reálne osobný brand priniesť?
1. Rozšírenie profesionálnej siete. Či už to budú kandidáti, kolegovia odborníci alebo budúci klienti.
2. Povedomie u kandidátov. Kandidátov zaujíma, kto ste. Podľa amerických výskumov, až 70% kandidátov aktívne vyhľadáva informácie o recruiterovi, ktorý ho oslovil alebo sa s ním má stretnúť. Svoju pozornosť kandidáti určite upriamia na toho, kto pôsobí dôveryhodne, rozumie sa svojmu oboru, má širokú sieť kontaktov a odporúčaní a dal si minimálne tú prácu mať zaujímavý LinkedIn profil.
3. Niečo nové. Osobný brand je označovaný aj ako obrovská príležitosť, ktorá pomôže človeka odlíšiť a zároveň podporiť jeho dôveryhodnosť. Každý robíme pomimo práce veľa zaujímavých vecí a ak ich budeme správne komunikovať, môže nám to pomôcť v kariére aj budovaní vzťahov. Dnes je absolútne bežné, že si pred osobným stretnutím druhá strana „googli“ informácie o Vás. Ak jej informácie poskytnete, rozbijete tak obavy z neznámeho a ste na dobrej ceste k dosiahnutiu svojich cieľov.  Budovanie brandu je určite aj business nástrojom.
LinkedIn profil
Na to ako si vytvoriť reprezentatívny a pútavý LinkedIn profil je na internete nespočetne veľa návodov, jeden nájdete aj na na našom blogu. V našom prostredí recruitmentu je LinkedIn jeden z najvýraznejších nástrojov na budovanie osobného brandu. Ak ale jedna vec stojí za opakovanú zmienku, je to fotka. Profilová fotka na LinkedIn je prvá vec, ktorú kandidát uvidí a do niekoľkých sekúnd si spraví názor. Preto by mala byť reprezentatívna. Najlepšie je mať na všetkých profiloch sociálnych sietí (LinkedIn, Facebook, Instagram atď.) rovnakú alebo podobnú fotku, aby bolo jednoduché vás nájsť.
Osobné profily
Existuje názor, že LinkedIn je profesný profil a Facebook a Instagram sú osobné, na ktoré sa nikto z recruiterov alebo kandidátov pozerať nemá. Je to asi vec názoru a vnímania súkromia. Niektorí recruiteri sú tak ako spojenie na LinkedIn so svojimi kandidátmi, tak aj priatelia na Facebooku a sledujú sa navzájom na Instagrame. Ide o to, aké informácie chcete aby o vás vedeli, a akým štýlom sa rozhodnete osobný brand budovať Či len ako profesionál recruiter alebo aj ako vášnivý fotograf, športovec, nadšenec psychológie, áut alebo čohokoľvek iného, čo by mohlo zaujať.
Prvý krok je teda dobre nastavený profil, fotografia a ochota komunikovať informácie. Pre budovanie osobného brandu je najefektívnejšia práve komunikácia na sociálnych sieťach. Rôznymi klasickými príspevkami, instagram stories, videami, live videami, článkami na LinkedIn, blogmi, podcastmi a tak ďalej, veľmi jednoducho vytvárame pozornosť okolo svojho ja. Ako vidíte, možností je veľa, ak nevyzeráte dobre na fotkách a videách, píšte blog, ak vám nejde obšírne vyjadrovanie, skúste pravidelné príspevky o pre vás zaujímavých témach a vyjadrite svoj názor, ktorý vás bude charakterizovať.
Momentálne je najmodernejšie a najrozšírenejšie blogovanie. Nie je lepší spôsob ako preukázať svoju odbornosť ako napísať odborný a pritom pútavý článok. Ak vyberiete vhodnú tému, lajkovanie a zdieľanie vám vytvorí také povedomie a brand ako nič iné. Blogovanie je však aj časovo a celkovo najnáročnejší spôsob ako sa prezentovať.
Referencie
Odporúčania od klientov alebo kandidátov majú veľký vplyv, vytvárajú akýsi sociálny dôraz. Odporúčame, doplňte si nejaké na LinkedIn profil alebo na web.
Dobrá rada zdarma
Každý rieši nejaký problém, ak mu ho pomôžete vyriešiť, budujete si tým dobré meno aj dobrý brand. Kandidátom sa ponúkajú odborné kariérne konzultácie, návrhy na vylepšenie CV a LinkedIn profilu alebo niečoho podobného. Aj takéto poradenstvo sa dá považovať za marketingovú investíciu do vášho brandu.
Osobný brand manažérov
Úspešnosť náboru ovplyvňuje nie len brand recruitera, ale hlavne brand manažéra, pod ktorého sa človek naberá. Najväčšiu šancu prilákať k sebe kvalitných ľudí má známy profesionál z oboru, ktorý vystupuje na konferenciách a vyjadruje sa verejne k aktuálnym témam. Manažéri a reprezentanti spoločností by mali venovať osobnému brandu a sociálnym sieťam oveľa väčšiu pozornosť ako to aktuálne robia, ak teda majú záujem o vzťah so zákazníkmi a zamestnancami. Podobne ako pri výbere dovolenky alebo hotela, aj pri výbere zamestnávateľa si overujeme referencie na firmu a jej zamestnancov. Vyhľadávame informácie o konkrétnych ľuďoch, s ktorými sa máme stretnúť alebo vieme, že firmu reprezentujú. Cieľom hľadania stále viac informácií je potvrdenie, že je firma dôveryhodná. Ak také potvrdenie nenájdeme, budeme hľadať iné firmy, ktoré nemajú strach otvorene komunikovať a zverejňovať informácie záujemcom.
Predáva každý a všetko
Vďaka sociálnym sieťam sa v posledných rokoch zmenil pohľad na obchod viac ako dokopy za posledných niekoľko desaťročí. Teraz sme už všetci predajci. Predávame firmu, predávame seba. Úplná anonymita sa vytratila a svojim konaním online ovplyvňujeme sociálne okolie, potencionálnych zákazníkov, kandidátov, klientov.
Stále je mnoho ľudí, ktorý môžu mať určitý psychologický blog zverejňovať toľko informácií o sebe aby to stačilo na formovanie osobného brandu. Najlepšie je začať pomaly a hneď. Týždenne pravidelne využiť chvíľku počas cestovania alebo čakania na prezentáciu seba.

Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať Vám kvalitnejšie služby. Používaním našich online služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookies. Viac informácií nájdete tu.